Denna webbplats använder cookies

Vi använder så kallade cookies för att förbättra upplevelsen på webbplatsen och i våra sociala kanaler.

Läs mer om cookies Hur tar jag bort cookies?

Onormalt låga anbud

Offentlig upphandling

En uppföljning!

I ett tidigare inlägg noterade vi att det snart var dags för Konkurrensverket att redovisa sin utredning om onormalt låga anbud. Nu har utredningen överlämnats till regeringen och vi har sammanfattat de mest centrala delarna i förslaget.

Syftet med de föreslagna lagändringarna är att göra det lättare att utesluta onormalt låga anbud, som inte är seriöst menade. Målet är att motverka kriminalitet och oseriösa aktörer på marknaden. Det ska i sin tur minska risken för snedvriden konkurrens och skapa bättre konkurrensförutsättningar för seriösa företag.

Konkurrensverket har sammanfattningsvis lämnat fem förslag enligt följande.

  • En hjälpregel för att identifiera onormalt låga anbud

Det finns idag inga regler eller annan vägledning som anger när en upphandlande organisation ska vidta utredningsåtgärder om ett anbud verkar onormalt lågt. I vissa fall kan det vara svårt att avgöra när ett anbud är onormalt lågt och ett stort ansvar vilar på den upphandlande organisationen.

Enligt förslaget ska det införas en hjälpregel i de direktivstyrda bestämmelserna i LOU och LUF. Hjälpregeln ska ange en gräns för när den upphandlande organisationen alltid ska begära en förklaring av anbudspriset. Förslaget är att anbud som ligger mer än 30 procent under genomsnittspriset alltid ska granskas. En hjälpregel kommer underlätta identifieringen av onormalt låga anbud och bidra till ökad tydlighet. 

  • Det kontradiktoriska förfarandet ska förtydligas

Ansvarsfördelningen och tillvägagångssättet när en upphandlande organisation har identifierat ett misstänkt onormalt lågt anbud upplevs idag inte som ändamålsenligt.

Förslaget är därför att de direktivstyrda bestämmelserna i LOU och LUF ska förtydliga att den upphandlande organisationen ska:

  • bedöma om något anbud förefaller vara onormalt lågt,
  • precisera vilka delar av ett anbud som den anser medför att anbudet förefaller vara onormalt lågt och
  • bedöma de förklaringar som lämnats av leverantören. 

Därtill ska det förtydligas att det är leverantören som ska förklara hur kontraktet kan fullgöras, trots det låga priset. Innan ett anbud förkastas som onormalt lågt ska leverantören, precis som tidigare, ges tillfälle att yttra sig över de omständigheter som enligt den upphandlande organisationen utgör skäl för beslutet.

Detta innebär en tydligare och mer ändamålsenlig reglering där tyngdpunkten i processen flyttas till anbudsprövningen. Det kommer också underlätta för upphandlande organisationer att genomföra de utredningar som förväntas för att lättare kunna bedöma om det rör sig om ett onormalt lågt anbud.

  • En skyldighet att begära förklaring hur leverantören kan fullgöra avtalet trots det låga priset eller kostnaden

Under utredningen har det framkommit att domstolar idag godtar för generella förklaringar och att det borde krävas att leverantören faktiskt visar att den kan prestera i enlighet med anbudet. I de direktivstyrda bestämmelserna ska därför införas en skyldighet att begära en förklaring av hur leverantören kan fullgöra avtalet trots det låga priset eller kostnaden.

En mer uttrycklig bestämmelse i lagtexten tydliggör hur en upphandlande organisation ska agera när den identifierat ett misstänkt onormalt lågt anbud, samtidigt som det klargör att leverantörens förklaring ska innefatta en beskrivning av hur avtalet kan fullgöras i enlighet med anbudet. Det kommer göra processen mer effektiv och ändamålsenlig och lättare att förkasta oseriösa anbud.

  • En skyldighet att förkasta onormalt låga anbud även vid upphandling under tröskelvärdet

Idag finns ingen skyldighet att förkasta anbud enligt de icke-direktivstyrda delarna av LOU och LUF samt LUFS, även om en upphandlande organisation skulle anse att anbudet är onormalt lågt. Det ligger visserligen i den upphandlande organisationens eget intresse att leverantören kan fullgöra avtalet, men det finns ofta brister i kontroller och uppföljning. Att det inte finns en skyldighet att förkasta onormalt låga anbud är inte heller tillfredsställande ur ett korruptions- och konkurrensperspektiv. Det ska därför införas en sådan skyldighet även för 19 kap. LOU, 19 kap. LUF och 15 kap. LUFS.

  • Endast den förklaring av ett anbud som leverantören har lämnat inom det kontradiktoriska förfarandet beaktas vid en överprövning

Det är idag vanligt att leverantörer tillåts komma med nya förklaringar i en överprövning av ett onormalt lågt anbud. Det är ett problem eftersom anbudsprövningen och det kontradiktoriska förfarandet då inte fyller någon självständig funktion.

Det ska därför införas en reglering att endast förklaringen som leverantören har lämnat inom det kontradiktoriska förfarandet får beaktas vid en överprövning, om det inte finns särskilda skäl.

 

Slutligen föreslås även att regeringen ska vidta lämpliga åtgärder för att stärka upphandlande organisationers avtalsuppföljning samt att Upphandlingsmyndigheten ska ta fram praktiskt stöd som rör onormalt låga anbud. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Vi ser positivt på syftet med utredningen och de förslag som lagts fram. Med en tydligare reglering kommer förhoppningsvis seriösa leverantörer gynnas och konkurrensen förbättras. Det vore fördelaktigt för både myndigheterna och leverantörerna om dialogen under det kontradiktoriska förfarandet blir mer konkret, både vad gäller myndigheternas synpunkter på anbudspriserna och leverantörernas förklaringar. För att uppnå syftet med förslagen krävs dock en mer likartad och förutsägbar regeltillämpning av de upphandlande myndigheterna, samt noggrann avtalsuppföljning. Leverantörerna ska kunna lita på att myndigheterna gör välgrundade och objektiva bedömningar vid låga anbudspriser och även att avtalsvillkoren följs under hela avtalstiden. Det vore därför mycket positivt om Upphandlingsmyndigheten får anslag för att ta fram ett utökat praktiskt stöd i dessa frågor. Kanske kan regeringens reform för offentliga affärer som nyligen presenterats (se länk nedan) leda till positiva effekter, men det återstår att se.

 

Läs hela Konkurrensverkets utredning här.

 

Läs om regeringens reform av offentliga affärer här och här.